اخبار

پلی‌استیشن 5 پرو برای اجرای بازی‌هایی با نرخ فریم بالاتر عرضه می‌شود

کنسول بازی پلی‌استیشن 5 پرو با GPU بهتر و پهنای باند بیشتر عرضه خواهد شد.

ماه گذشته شایعه‌ای درخصوص عرضه پلی‌استیشن 5 پرو منتشر شد و امروز گزارشی آن‌را تأیید کرد. دراین گزارش جزئیات بیشتری در مورد کنسول بازی سونی گفته شده که در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

طبق گزارش جی‌اس‌ام آرنا، کنسول بازی PS5 Pro نسبت‌به PS5 معمولی پردازنده CPU و پردازنده گرافیکی قدرتمندتری دارد که قرار است این آن‌را به کنسولی برای رندر کردن بازی‌ها با فعال‌کردن ray tracing یا رزولوشن و نرخ فریم بالاتر در عناوین خاص تبدیل کند. گفته می‌شود سونی از توسعه‌دهندگان خود خواسته تا مطمئن شوند بازی‌های آن‌ها با PS5 Pro سازگار هستند.

براساس گزارش، رندر GPU باید تقریباً %45 سریع‌تر پلی‌استیشن 5 معمولی باشد. گفته می‌شود GPU بزرگتر خواهد بود، بنابراین از حافظه سریعتری برای ردیابی اشعه استفاده می‌کند. در حقیقت سونی به استفاده از «معماری قدرتمندتر ردیابی اشعه» به خود افتخار می‌کند.

بازی پلی‌استیشن 5

ظاهراً توسعه‌دهندگان می‌توانند کیت‌های آزمایشی سفارش دهند و سونی می‌خواهد هربازی که از ماه اوت به بعد برای دریافت گواهینامه ارائه می‌شود، با پلی‌استیشن 5 پرو سازگار باشد. این موضوع شایعه قبلی درباره عرضه سونی پلی‌استیشن 5 پرو تا قبل از فصل خرید تعطیلات سال را تأیید می‌کند.

گفته می‌شود در مدل پرو از همان پردازنده مدل غیر پرو استفاده می‌شود، بااین تفاوت که اکنون از سرعت بالاتر 3.85 گیگاهرتزی در مقایسه با سرعت 3.5 گیگاهرتزی نسخه غیر پرو برخوردار است. از آنجاییکه کلاک بالاتر به توان بیشتری برای تخصیص به CPU نیاز دارد، گفته می‌شود که GPU حدوداً %1.5 کاهش پیدا می‌کند.

پهنای باند در مدل پرو به 576 گیگابایت‌برثانیه خواهد رسید، درحالیکه پهنای باند در مدل غیر پرو 448 گیگابایت‌برثانیه می‌باشد؛ این موضوع باید باعث شود تا سیستم حافظه نیز کارآمدتر شود. در مدل جدید PS5 Pro، بازی‌ها می‌توانند از 1.2 گیگابایت حافظه اضافی سیستمی استفاده کنند و در مجموع به 13.7 گیگابایت برسند؛ این درحالیست که نسخه معمولی نهایت به 12.5 گیگابایت می‌رسد.

ps5

پلی‌استیشن 5 پرو دارای معماری سفارشی برای یادگیری ماشینی است و از 300TOPS برای محاسبات 8 بیتی پشتیبانی می‌کند. گفته می‌شود این کنسول بازی برای راه‌حل ارتقاء مقیاس سوپر رزولوشن (PSSR) خود از حدود 250 مگابایت حافظه استفاده می‌کند و در زمان ارتقاء کیفیت 1080 به 4K تقریباً 2 میلی‌ثانیه تأخیر ایجاد می‌کند. همچنین گفته می‌شود که این شرکت در تلاش است تا از وضوح 8K هم پشتیبانی کند.

بااین‌تفاسیر باید انتظار داشته باشیم که نسخه پرو قیمتی به‌مراتب بالاتر از نسخه غیرپرو داشته باشد. نظرشما درباره مدل جدید پلی‌استیشن 5 پرو چیست؟ لطفاً نظرات خودتان را باما و سایر کاربران در میان بگذارید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *