خودرو

وزارت صمت، مجوز افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو را صادر کرد + سند

براساس گزارشاتی که منتشرشده و شواهدی که وجود دارد، احتمالاً باید منتظر باشیم تا قیمت خودرو در بازار گران‌تر شود و بیشتر از قبل اوج بگیرد. البته مسئولان امیدوارند با این طرح قیمت خودرو کنترل شود، اما باتوجه به تجربه‌های قبل احتمال اینکه قیمت کنترل شود، بسیار کم است. در ادامه باما در رایااستور همراه باشید تا جزئیات خبر را بررسی کنیم.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت صمت یک‌ماه پیش، بعداز اینکه شورای رقابت آیین‌نامه قیمت‌گذاری خودرو را اصلاح و تعیین قیمت را به وزارت صمت واگذار کرد، مصوبه فروش 120 هزار دستگاه خودرو را با %5 زیر قیمت بازار تصویب کرده است.

دراین خصوص دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفته است: “وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و قطعه‌سازان مصوبه‌ای را امضاء کرده‌اند که طی آن باید دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا هرکدام تا پایان سال، 60 هزار دستگاه (مجموعاً 120 هزار دستگاه) را با قیمت %5 کمتر از بازار آزاد به‌فروش برسانند.

مصوبه فروش ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار

براساس این مصوبه، مشتریان می‌توانند بصورت مستقیم و فوری، خودرو موردنظرشان را دریافت کنند. مسئولان براین باورند که این کار می‌تواند ترمز افزایش قیمت خودرو در بازار را بکشد و تا حدودی آرامش را به بازار برگرداند.

کارشناسان بااین طرح چندان موافق نیستند چراکه تجربه‌های قبلی نشان داده، هرچه قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش پیدا کند، به‌طبع قیمت بازار آزاد خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند و عملاً این مردم هستند که ضرر می‌کند و خودرو از دسترس آن‌ها خارج می‌شود.

کارشناسان معتقد هستند که اگر خودروسازان، دست از عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار بردارند و نیاز بازار را تأمین کنند، خودرو ارزان می‌شود و نیازی به این چنین طرح‌ها نیست. این طرح‌ها صرفاً برای خودروسازان و قطعه‌سازان سود دارد و حاصلی برای مشتری نخواهد داشت.

برخی معتقد هستند که تصویب این مصوبه دریک ماه پیش، نشان می‌دهد که وزارت صمت و خودروسازان از آیین‌نامه جدید شورای‌رقابت مطلع بوده‌اند و نشان از لابی آن‌ها برای افزایش قیمت خودرو در بازار است.

درحال‌حاضر در فصل زمستان، بازار خودرو به خواب زمستانی رفته و مشتریان کمی برای خرید خودرو در بازار وجود دارد. از طرفی خودروسازان نیز توان تولید و تحویل تعهدات چندماهه خود را ندارند و این مصوبه می‌تواند اوضاع بازار را خراب‌تر کند. چراکه بسیاری از متقاضیان به امید اینکه بتوانند خودرو را از کارخانه با قیمت کمتری نسبت‌به بازار خرید کنند، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند که این طرح امید آن‌ها را ناامید خواهد کرد. از ابتدا قرار بود قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود، ولی عملاً بااین طرح قیمت کارخانه به قیمت بازار نزدیک شده و نباید انتظار بازار شلوغی را داشته باشیم.

نظرشما درباره مصوبه جدید وزارت صمت چیست؟ آیا این طرح می‌تواند بازار را به تعادل بکشد؟

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید