فناوری

دو کامپیوتر دستی دیگر توسط MSI و ZOTAC معرفی شدند

در جریان نمایشگاه کامپوتکس 2024، دو دستگاه دستی جدید در کنار ROG Ally X ایسوس معرفی شدند.

در کنار ایسوس، دو شرکت MSI و ZOTAC هردو دستگاه‌های بازی دستی خود را در رویداد Computex به نمایش گذاشتند. MSI دستگاه Claw 8 AI Plus و ZOTAC هم دستگاه بازی Zone را معرفی کرد.

دستگاه بازی جدید MSI درست چندماه بعد از دستگاه اصلی MSI Claw معرفی شده که در آن زمان نقدهای منفی بسیاری را دریافت کرد. گفته می‌شود بزرگترین تغییر دستگاه جدید، استفاده از پردازنده‌های Lunar Lake اینتل با هوش‌مصنوعی است. گفته می‌شود این شرکت یک باتری بزرگتر را هم در Computex تبلیغ کرده که طبق گفته The Verge یک باتری 80 وات‌ساعتی است که با اندازه باتری ROG Ally X ایسوس مطابقت دارد و یک ارتقاء قابل‌توجه نسبت‌به باتری 53 وات‌ساعتی محسوب می‌شود.

MSI Claw 8 AI Plus

جدا از موارد ذکرشده، دستگاه بازی جدید MSI یک نمایشگر فول‌اچ‌دی 8 اینچی VRR دارد که نرخ رفرش 120 هرتز و حداکثر روشنایی 500 نیت را ارائه می‌دهد؛ دستگاه تقریباً طراحی مشابه دستگاه قدیمی‌تر خود دارد و از Thunderbolt 4 توسط یکی از درگاه‌های USB-C پشتیبانی می‌کند.

متأسفانه هنوز هیچ اطلاعی از قیمت MSI Claw 8 AI Plus نداریم؛ مدل اصلی MSI Claw با قیمت 699 دلار شروع شد.

مشخصات دستگاه دستی ZOTAC Zone

برند رایانه‌های شخصی ZOTAC هم یک ویندوز 11 دستی را در نمایشگاه کامپوتکس به نمایش گذاشت که Zone نامیده می‌شود. در خصوص مشخصات، گفته می‌شود که کنسول بازی Zone دارای یک پردازنده AMD Ryzen 7 8840U با 16 گیگ رم (LPDDR5X)، نمایشگر 7 اینچی فول‌اچ‌دی با نرخ رفرش 120 هرتز و روشنایی 800 نیت و 512 گیگابایت حافظه داخلی (M.2 2280 SSD) می‌باشد.

این مدل توسط یک باتری 48.5 وات‌ساعتی تغذیه می‌شود که بسیار کوچک‌تر از باتری‌های 80 وات‌ساعتی دیگر دستگاه‌های معرفی شده می‌باشد. طبق اعلام یکی از نمایندگان ZOTAC، انتظار می‌رود باتری دستگاه تا 90 ساعت استقامت داشته باشد، اما مطمئناً می‌توان با مصرف بهینه‌تر، عمر باتری را هم افزایش داد.

ZOTAC Zone

این دستگاه دستی در مقایسه با چندین محصول دیگر، چند مزیت دارد که عبارتند از:

  • دوربین جلویی با پشتیبانی از Windows Hello
  • اسکنر اثرانگشت تعبیه‌شده در دکمه پاور
  • پایه داخلی

گفتنی که این دستگاه دارای ترک پد دوگانه می‌باشد که مطمئناً برای بسیاری از طرفداران، خبر خوبی است. از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این دستگاه می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای 6E، تریگرهای آنالوگ قابل‌تنظیم، پورت‌های USB 4 و امکان افزایش حافظه از طریق شیار میکروSD اشاره نمود.

در تست‌هایی که توسط کارشناسان روی این دستگاه صورت گرفته، نتایج زیر به‌دست آمده است:

  • طراحی ارزان‌تری نسبت‌به دسته‌های ایسوس و Valve دارد.
  • وزن کمتری به‌نسبت رقبای موجود در بازار دارد.
  • دستگاه جدید Zone مانند یک تجربه معمولی دستی رایانه شخصی است که کنترل‌های بصری و طراحی درشتی را ارائه می‌دهد.

طبق بررسی صورت گرفته، وقتی دکمه هوم را فشار دهید، دستگاه شما را به مستقیماً به ویندوز 11 می‌برد تا چیزی شبیه‌به ASUS Armory Crate UI را ارائه دهد. به‌نظر می‌رسد که پوسته نرم‌افزاری برای این دستگاه درحال ساخت است.

طبق اعلام نماینده ZOTAC به اندرویداتوریتی، دستگاه Zone قرار است در سه‌ماهه‌سوم 2024 در ایالات‌متحده، اروپا، بریتانیا و چندین کشور آسیایی (ژاپن، کره و تایوان) عرضه شود اما هنوز اطلاعی از قیمت آن نداریم.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید