هوش مصنوعی

OpenAI سیستم تقلید صدای انسان را ساخت

OpenAI درحال آزمایش سیستمی برای تولید صدای انسان است.

OpenAI شرکت مادر ChatGPT اثری دیگر خلق کرده است؛ براساس گزارش منتشرشده، این شرکت سیستم جدیدی به‌نام Voice Engine را معرفی کرده که می‌توان صدای انسان را بازسازی کند.

پیش‌تر این شرکت اقدام به معرفی سیستم سورا (Sora) کرد که می‌تواند کلیپ‌های واقعی 1 دقیقه‌ای تولید کند؛ کلیپ‌هایی که بسیار واقعی به‌نظر می‌رسند و شاید بسیاری از افراد نتوانند مصنوعی بودن آن را تشخیص دهند.

به‌گزارش اندرویداتوریتی، سیستم جدید بازسازی صدای Voice Engine نیز بسیار دقیق عمل می‌کند و می‌تواند صدایی بسیار شبیه‌به صدای شخص را تولید کند. OpenAI مانند سورا فعلاً قصد ندارد تا این سیستم جدید را در اختیار همه قرار دهد و درحال‌حاضر آن‌را تنها با گروهی کوچک از مشاغل بصورت خصوصی آزمایش می‌کند.

در گزارش‌‌هایی که نیویورک‌تایمز درخصوص سیستم جدید Voice Engine منتشرکرده، گفته می‌شود که صدایی بسیار دقیق و نزدیک به‌صاحب صدا تولید می‌کند که تشخیص آن بسیار سخت خواهد بود. OpenAI می‌گوید در تلاش است تا به‌کمک سیستم‌های واترمارک، صدای اصلی را از صدای مصنوعی جدا کنند.

مشکلات سیستم جدید Voice Engine

اینکه ابزاری بتواند صدای انسان را خیلی دقیق بازسازی کند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چراکه به‌راحتی می‌توان صدای هرشخصی را انتخاب و سپس هر جمله‌ای را با صدای او بازآفرینی کرد. این ابزار می‌تواند راه را برای کلاهبرداری آسان‌تر کند، می‌تواند باعث سوءاستفاده از افراد شود.

یکی از مشکلاتی که این ابزار می‌تواند ایجاد کند، دور زدن سیستم‌های احراز هویت صوتی در سراسر جهان است. از آنجاییکه بسیاری از کاربران از سیستم احراز هویت صوتی برای امنیت اطلاعات خود استفاده می‌کنند، این سیستم می‌تواند با تقلید صدای شخص، احراز هویت کند و به اطلاعات فرد دسترسی پیدا کند.

مزیت Voice Engine

در کنار تمام معایبی که می‌تواند داشته باشد، بحث‌هایی درباره مزایای این محصول نیز وجود دارد؛ مثلاً گفته می‌شود این سیستم برای افرادی که صدای خود را از دست داده‌اند می‌تواند بسیار مفید باشد. آن‌ها می‌توانند با استفاده از فکس صدای خود، مجدداً شروع به برقراری ارتباط بکنند. این ابزار همچنین می‌تواند صدای افرادی را که دیگر در قید حیات نیستند را بازسازی کرده و خاطره آن‌ها را زنده کند.

OpenAI می‌گوید فعلاً برنامه‌ای برای عرضه سیستم Voice Engine برای عموم ندارد. به‌نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد نشان دهد که چه‌کارهایی می‌تواند انجام دهد. نظرشما درباره سیستم بازسازی صدای انسان چیست؟

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *