نرم افزار و اپلیکیشن

یوتیوب می‌تواند برای دستگاه‌های قدیمی که آپدیت گوگل‌پلی مارس 2024 را دریافت کرده‌اند، مشکل ایجاد کند

اگر دستگاه شما قدیمی است و آپدیت گوگل‌پلی مارس 2024 را نصب کرده‌اید، یوتیوب می‌تواند برای شما مشکل درست کند.

معمولاً به‌روزرسانی‌ها ویژگی‌های جدیدتر و بهبودیافته‌ای را به دستگاه‌ها اضافه می‌کنند. بااین‌حال، برخی موارد یک آپدیت می‌تواند مشکلاتی را هم به‌همراه داشته باشد. به‌نظر می‌رسد این اتفاق برای دستگاه‌های قدیمی و ارزان‌قیمت سامسونگ که آپدیت گوگل‌پلی در مارس 2024 را دریافت کرده‌اند رخ داده و آن‌ها با یوتیوب مشکل دارند.

طبق گزارش سم‌موبایل، گوگل اعلام کرده که اندروید اکنون از رمزگشای AV1 معروف‌به “libdav1d” برای یوتیوب استفاده خواهد کرد. این کدک را تیم پخش‌کننده VLC توسعه داده و همه دستگاه‌هایی که اندروید 12 به‌بعد را اجرا می‌کنند، بعد از دریافت به‌روزرسانی سیستم گوگل‌پلی در مارس 2024، از کدک جدید پشتیبانی می‌کنند.

درحالیکه این کدک جدید می‌تواند ویدئوها با نرخ بیت کمتر (اتصالات ضعیف اینترنت) را بهتر از قبل نمایش دهد، اما همه دستگاه‌ها از کدک AV1 پشتیبانی سخت‌افزاری نمی‌کنند. اکثر گوشی‌های میان رده و رده بالا که از رمزگشای سخت‌افزاری AV1 پشتیبانی نمی‌کنند، از رمزگشای نرم‌افزاری استفاده می‌کنند.

بصورت پیش‌فرض، برنامه‌ها از رمزگشای موجود AV1 به‌نام «libgav1» بجای رمزگشای جدید «dav1d» استفاده می‌کنند. برنامه‌ها برای اینکه بتوانند از رمزگشای جدید استفاده کنند، باید آن‌را درخواست کنند و این دقیقاً همان کاری‌است که یوتیوب بلافاصله پس‌از انتشار آپدیت سیستم گوگل‌پلی در مارس 2024 انجام داد.

بنابراین وقتی دستگاهی از رمزگشای قدیمی‌تر AV1 استفاده می‌کند، ممکن است با مشکلات عملکردی و نادیده‌گرفتن فریم‌ها مواجه شود. علاوه‌براین، برخی از کاربران اعلام کرده‌اند که باتری دستگاه آن‌ها در زمان استفاده از رمزگشای قدیمی در سطح نرم‌افزاری، زودتر از معمول شارژ خالی می‌کند.

از آنجاییکه همه کاربران آپدیت جدید سیستم گوگل‌پلی مارس 2024 را دریافت یا نصب نکرده‌اند، این احتمال وجود دارد که طب هفته‌های آینده این مشکلات برای افرادی که از گوشی‌ها و تبلت‌های قدیمی‌تر و کم‌قدرت‌تر استفاده می‌کنند هم رخ دهد.

آیا این مشکل برای شما رخ داده است؟ آیا آپدیت سیستم گوگل‌پلی مارس 2024 را دریافت و نصب کرده‌اید؟ لطفاً تجربه خودتان را باما و سایر کاربران در میان بگذارید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *