سیستم عامل

ویژگی «زمان‌بندی تطبیقی» در اندروید 15 عمر باتری دستگاه شما را افزایش می‌دهد

ویژگی جدید نمایشگر در اندروید 15 می‌تواند بصورت خودکار صفحه‌نمایش را در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش کند.

می‌دانیم که گوگل قرار است اندروید 15 را در پاییز امسال عرضه کند و تاکنون بسیاری از ویژگی‌های امنیتی و حریم‌خصوصی مانند فضای خصوصی جدید برای برنامه‌های حساس، محافظت بیشتر در برابر دستگاه‌های سرکش، کنترل بهتر برروی زمانیکه شما در شبکه‌های تلفن‌همراه به اشتراک می‌گذارید، ویرایش خودکار گذرواژه‌های یکبار مصرف (OTP) از اعلان‌ها و… کشف شده‌اند. بااین‌حال، انتظار می‌رود در نسخه بتا آتی اندروید 15، ویژگی زمان‌بندی تطبیقی معرفی شود.

اگر قفل صفحه را در دستگاه خود فعال کرده باشید، اندروید بعداز گذشت مدت‌زمان مشخصی (پیش‌فرض دستگاه 30 ثانیه) تلفن شما را قفل می‌کند. برای تنظیم زمان قفل صفحه می‌توانید به‌مسیر Settings > Display > Screen timeout و Settings > Security & privacy > Device unlock > Screen lock settings بروید و در آنجا زمان قفل‌شدن نمایشگر خود را تنظیم کنید.

تنظیم قفل صفحه‌نمایش در اندروید 14

گوگل با معرفی سری پیکسل 4، ویژگی «توجه به صفحه» را معرفی کرد که از دوربین سلفی دستگاه استفاده می‌کند تا اگر کسی به نمایشگر نگاه می‌کند، نمایشگر قفل نشود حتی اگر زمان معمول برای استفاده نکردن از دستگاه گذشته باشد. بدین ترتیب، مهم نیست زمان قفل صفحه را روی چه زمانی تنظیم کرده باشید، اگر ویژگی «توجه به صفحه» را فعال کرده باشید، تلفن تا زمانیکه به آن نگاه می‌کنید، قفل نمی‌شود.

حالا طبق گزارش اندرویداتوریتی، در اندروید 15 باید منتظر ویژگی “زمان‌بندی تطبیقی” باشیم که کاملاً برعکس ویژگی “توجه به صفحه” عمل می‌کند. این ویژگی قرار است درصورت استفاده نکردن از دستگاه، تلفن را زودتر از حد معمول خاموش کند و عمر باتری دستگاه را افزایش دهد.

در نسخه 2 پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید 15، رشته کدهایی برای تنظیم «زمان‌بندی تطبیقی» مشاهده شده که اگر از دستگاه خود استفاده نکنید، صفحه‌نمایش بصورت خودکار خاموش می‌شود. در توضیحات این ویژگی، نحوه کار آن ارائه نشده اما به‌نظر می‌رسد از دوربین سلفی یا سایر سنسورهای حضور استفاده می‌کند.

<string name="contextual_timeout_description">Automatically turns off your screen early if you’re not using your device</string>
<string name="contextual_timeout_title">Adaptive timeout</string>

آنچه از کدها مشخص است، این‌است که ویژگی زمان‌بندی تطبیقی بخشی از نسخه منبع باز (AOSP) اندروید نخواهد بود، بلکه بخشی از نسخه‌های اندروید 15 برای دستگاه‌های پیکسل است؛ یعنی احتمال زیاد تنها برای گوشی‌های پیکسل عرضه می‌شود.

ویژگی زمانبندی تطبیقی در اندروید 15 باعث می‌شود تا دستگاه بصورت هوشمند بعداز اتمام کار خاموش شود؛ این قابلیت می‌تواند تأثیر بسزایی بر عمر باتری داشته باشد، چراکه وقفه‌های طولانی‌تر نمایشگر به‌این معنی است که صفحه‌نمایش مدت بیشتری را روشن است و همین باعث می‌شود تا مصرف باتری نیز افزایش پیدا کند.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *