اپل با شکایت ضدانحصاری جدید در چین مواجه شد؛ ساختار بسته اپ استور زیر ذرهبین
اپل با شکایت ضدانحصاری جدید در چین مواجه شد؛ ساختار بسته اپ استور و ممنوعیت پرداخت شخص ثالث زیر ذرهبین نهادهای نظارتی قرار گرفت.

یک مؤسسه حقوقی در چین شکایتی جدید علیه شرکت اپل تنظیم کرده که این شرکت را به سوءاستفاده از کنترل انحصاری بر توزیع اپلیکیشنها و سیستم پرداخت در iOS متهم میکند. این شکایت بهنمایندگی از ۵۵ کاربر آیفون و آیپد چینی به «اداره دولتی تنظیم بازار چین» (SAMR) ارائه شده و برخلاف پرونده قبلی که در دادگاه مدنی رد شده بود، اینبار از مسیر نظارتی پیگیری میشود.
محورهای اصلی شکایت و مقایسه با سایر کشورها
در این شکایت آمده که اپل با حفظ ساختار بسته اپ استور در چین، مانع استفاده از روشهای پرداخت شخص ثالث درون اپلیکیشنها شده و تا %30 کمیسیون از تراکنشهای دیجیتال دریافت میکند. این درحالیست که طبق قانون «بازارهای دیجیتال» در اتحادیه اروپا و رأی دادگاه ایالات متحده، اپل ملزم به اجازه پرداختهای خارجی و نصب اپلیکیشن از منابع دیگر شده است.
وکیل پرونده، «وانگ چیونگفی»، که پیشتر نیز در سال ۲۰۲۱ پرونده مشابهی را بهنمایندگی از «جین شین» مطرح کرده بود، اعلام کرده که هدف از شکایت جدید، الزام اپل به رعایت استانداردهای رقابتی و باز کردن ساختار اپ استور در چین است. او همچنین در حال پیگیری تجدیدنظر پرونده قبلی در دیوان عالی خلق چین است که هنوز رأی نهایی آن صادر نشده.
بیشتر بخوانید: سهام اپل رکورد زد؛ آیفون ۱۷ موتور رشد بازار شد
واکنش اپل و چشمانداز نظارتی
اپل تاکنون واکنشی رسمی به این شکایت نشان نداده، اما کارشناسان حقوقی معتقدند مسیر نظارتی میتواند سریعتر از دادگاههای مدنی به نتیجه برسد و در صورت تأیید، اپل مجبور به تغییر سیاستهای خود در چین خواهد شد. این موضوع میتواند تأثیر قابلتوجهی بر مدل درآمدی اپل از کمیسیون اپ استور در یکی از بزرگترین بازارهای جهانی داشته باشد.
لینکهای بیشتر:





