فناوری

رمزگذاری تصویر JPEG جدید گوگل کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد

گوگل به‌تازگی برای فرمت تصویر JPEG، رمزگذاری جدیدی منتشر کرده است.

گوگل مدت‌هاست که فرمت Webp را معرفی کرده، اما این فرمت هیچ‌گاه نتوانست بعنوان یک جایگزین برای فرمت‌های PNG، JPG و GIF تبدیل شود. برای همین گوگل تصمیم گرفته تا در تصمیم خود برای ساخت یک فرمت جدید تجدیدنظر کند و همان فرمت JPEG را بهبود ببخشد.

براساس گزارش جی‌اس‌ام‌آرنا، گوگل به‌تازگی jpegli را معرفی کرده که بعنوان یک کتابخانه کدنویسی JPEG استفاده می‌شود و شامل رمزگذار و رمزگشا است؛ گفته می‌شود jpegli با استاندارد اصلی JPEG و مرسوم‌ترین فرمالیستم 8 بیتی آن مطابقت دارد. به‌زبان ساده‌تر، تصاویر کدگذاری‌شده با jpegli با مرورگرها و نمایشگرهای تصویر انتخابی شما سازگارتر هستند.

فرمت تصویر جدید jpegli

گوگل در بیانیه مطبوعاتی خود عنوان می‌کند که برای کاهش نویز و بهبود کیفیت تصویر، از کوانتیزاسیون تطبیقی استفاده می‌کند؛ این‌کار باعث تعدیل فضایی منطقه مرده در کوانتیزاسیون براساس مدل‌سازی روانی بصری می‌شود.

درخصوص مزایای jpegli گفته می‌شود که می‌تواند تا حدود %35 بیشتر از کدک‌های JPEG سنتی، تصاویر را فشرده و درعین حال کیفیت را حفظ کند. همچنین به‌نظر می‌رسد jpegli، محاسبات دقیق‌تر و موثرتری را انجام می‌دهد که باعث می‌شود تصاویر با وضوح بیشتری مشاهده شوند.

نمودار عملکرد بهتر فرمت جدید تصویر گوگل

نکته دیگری که وجود دارد، jpegli می‌تواند تصاویر را بیشتراز 10 بیت در هر مولفه رمزگذاری کند، درحالیکه درحالت سنتی JPEG نهایت می‌شود 8 بیت را در هر مولفه رمزگذاری کرد. این‌کار باعث می‌شود تا تصاویر طبیعی‌تر به نظر برسند. درآخر ظاهراً jpegli از نظر سرعت با سایر کتابخانه‌های کدنویسی برابری می‌کند و هیچ منبع محاسباتی اضافی را هزینه نمی‌کند.

گوگل کد منبع jpegli را در GitHub منتشر کرده است. توسعه‌دهندگانی که تمایل دارند ازاین فرمت تصویر استفاده کنند، می‌توانند هم‌اکنون به سایت گیت‌هاب مراجعه کنند و از کد در پروژه‌های خود بهره ببرند. نظرشما درباره فرمت تصویر جدید گوگل چیست؟

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *