آموزش

چرا باتری گوشی باد می‌کند؟ + دلایل

در ادامه می‌توانید دلایل باد کردن باتری موبایل و روش‌های جلوگیری از بروز این مشکل را مطالعه کنید.

احتمالاً این مشکل برای شماهم پیش آمده که تلفن‌تان دیگر مانند قبل، شارژ نگه نمی‌دارد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که عمرباتری شما تمام‌شده یا به‌علت استفاده نادرست، باتری تلفن باد کرده است. دراین مقاله قصد داریم به دو سوال مهم جواب دهیم، چرا باتری موبایل باد می‌کند؟ آیا باتری باد کرده قابل تعمیر است؟

در ابتدا اجازه دهید جواب سوال دوم را همین ابتدا برای شما شرح دهیم، اگر به هر دلیلی باتری موبایل شما باد کرده بهتر است در اولین فرصت آن را با یک باتری جدید، تعویض کنید. زمانیکه باتری گوشی متورم می‌شود، هیچ راهی برای تعمیر آن وجود ندارد و هرچه زمان بیشتری از باد کردن باتری بگذرد، خطر استفاده از دستگاه بیشتر می‌شود.

چرا باتری موبایل باد می‌کند؟

عوامل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند، باتری دستگاه متورم شود. گاهی این عوامل به استفاده نادرست فرد برمی‌گردد و گاهی نیز عوامل محیطی باعث بروز این مشکل هستند. در ادامه برخی از موارد مهمی که باعث تورم باتری تلفن می‌شوند را نام می‌بریم:

  • گرما: شاید مهمترین دلیل باد کردن باطری، گرما باشد.
  • استفاده بیش‌ازحد از تلفن: استفاده طولانی و پیوسته از موبایل، باعث داغ‌شدن دستگاه و در نتیجه باد کردن باتری می‌شود.
  • کار کردن با گوشی در زمان شارژ: استفاده از تلفن در حین شارژ شدن، علاوه‌بر اختلال در عملکرد باتری، می‌تواند دلیلی برای متورم شدن باتری باشد.
  • شارژکردن طولانی مدت: همیشه سعی کنید، تلفن خود را بیشتر از %80 شارژ نکنید. این کار برای سلامت باتری دستگاه شما ضروری است.
چگونه بفهمیم باتری تلفن، باد کرده است؟

چگونه بفهمیم باتری موبایل باد کرده است؟

باد کردن باتری، هم علائم ظاهری دارد و هم علائم نرم‌افزاری. در ادامه همه علامت‌هایی که باید به آن‌ها توجه کنید را ذکر خواهیم کرد. درنظر داشته باشید، که درخصوص علائم نرم‌افزاری، همیشه این علامت‌ها دلیل بر متورم‌شدن باتری نیستند و گاهی با یک کالیبره ساده برطرف می‌شوند.

علائم نرم‌افزاری باد کردن باتری

  • خالی‌شدن سریع باتری: یکی از شایع‌ترین علامت‌های نرم‌افزاری برای این مشکل، زود خالی‌شدن شارژ دستگاه است. دراین حالت، شارژ دستگاه بطور غیرمعمول خالی می‌شود.
  • دیر شارژشدن دستگاه: درمقابل زود خالی‌شدن، دیر شارژشدن باتری نیز یکی از دلایلی است که می‌تواند خبر از متورم‌شدن باتری تلفن‌تان بدهد.
  • خاموش‌شدن ناگهانی تلفن: درصورتی که باتری دستگاه شما عیب داشته باشد، نمی‌تواند به‌خوبی کار کند و پیش می‌آید که تلفن‌ باوجود داشتن شارژ، بصورت ناگهانی خاموش می‌شود.

علائم ظاهری تورم باتری موبایل

مهمترین نشانه ظاهری، متورم‌شدن باتری است. در مراحل اولیه شاید به‌سختی مشخص باشد که باتری باد کرده اما در مراحلی که حال باتری خوب نیست، به‌وضوح تورم باتری مشخص است. گاهی باتری آنقدر متورم می‌شود که درب و حتی ال‌سی‌دی دستگاه را نیز بلند می‌کند. اگر علائم نرم‌افزاری را داشتید و می‌خواستید از علامت ظاهری نیز مطمئن شوید، کافیست گوشی را روی یک سطح صاف بچرخانید، اگر موبایل به راحتی چرخید، یعنی باتری شما باد کرده اما اگر نچرخید نشان می‌دهد که باتری شما مشکلی ندارد.

چند توصیه برای جلوگیری از باد کردن باتری گوشی

چند توصیه مهم برای جلوگیری از باد کردن باتری گوشی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، هیچ راهی برای رفع مشکل باد کردن باتری وجود ندارد. همچنین گفتیم که این مشکل می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی در برخی موارد می‌تواند منجر به انفجار دستگاه شود. بنابراین تنها راه‌چاره، پیشگیری از متورم‌شدن باتری است. در ادامه چند توصیه مهم داریم که لازم است به آن‌ها عمل کنید تا ازاین مشکل در امان باشید:

  1. شارژر اصلی: حتماً از شارژ اصلی برای شارژ دستگاه خود استفاده کنید.
  2. شارژ صحیح: تلفن خود را بیشتر از %80 شارژ نکنید و اجازه ندهید که شارژ دستگاه‌تان کمتر از %20 شود.
  3. در زمان شارژ مراقب باشید: درحین شارژ کردن با گوشی کار نکنید، قاب دستگاه را جدا کنید و به‌هیچ عنوان تلفن خود را در مکان‌های نرم و گرم قرار ندهید.
  4. بازی طولانی ممنوع: با تلفن خود بصورت طولانی بازی نکنید؛ حتماً به دستگاه استراحت بدهید تا خنک شود.

سوالات متداول

آیا باتری باد کرده تعمیر می‌شود؟

خیر؛ باتری که متورم می‌شود به‌هیچ عنوان قابل تعمیر نیست و باید هرچه سریع‌تر با یک باتری جدید تعویض شود.

چرا باتری متورم می‌شود؟

این مشکل دلایل مختلفی دارد؛ گاهی استفاده نادرست علت این مشکل است و گاهی عوامل محیطی مانند حرارت باعث می‌شوند تا باتری موبایل یا هر دستگاه دیگری، باد کند.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *