خودرو

سامانه فروش خودروهای وارداتی رها شد؛ بلاتکلیفی واردکنندگان در اوج بحران عرضه

سامانه فروش خودروهای وارداتی بدون متولی رها شده و واردکنندگان برای عرضه خودروهای ترخیص‌شده بلاتکلیف مانده‌اند.

خلاصه خبر
  • درحالیکه با تأیید تعرفه‌های پلکانی بخشی از موانع واردات خودرو برطرف شده، شنیده‌ها حاکی از آن است که سامانه فروش یکپارچه خودروهای وارداتی بدون متولی رها شده و فعالیتی ندارد. این سامانه، تنها مسیر قانونی عرضه خودروهای بنزینی وارداتی است و توقف آن، واردکنندگان را با بحران عرضه، خواب سرمایه و ناتوانی در ثبت سفارش‌های جدید مواجه کرده است. شرکت‌هایی که با عبور از مراحل پیچیده واردات موفق به ترخیص خودرو شده‌اند، اکنون برای فروش آن‌ها در بلاتکلیفی کامل قرار دارند. این وضعیت، نشانه‌ای از ضعف ساختاری در مدیریت واردات خودرو و نبود سیاست‌گذاری پایدار در این حوزه است.

در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی پس از سال‌ها انتظار، به‌تازگی شاهد گشایش‌هایی در حوزه تعرفه و ترخیص بوده، حالا واردکنندگان با چالشی تازه و نگران‌کننده مواجه شده‌اند: سامانه فروش یکپارچه خودروهای وارداتی، که طبق قانون تنها مسیر مجاز عرضه خودروهای بنزینی وارداتی است، بدون متولی رها شده و عملاً فعالیتی ندارد.

این وضعیت، شرکت‌هایی را که با عبور از مراحل پیچیده واردات آماده عرضه خودروهای خود هستند، در وضعیت بلاتکلیف و سردرگم قرار داده است.

سامانه‌ای که خاموش شد؛ فروش متوقف، سرمایه‌ها در خواب

براساس گزارش‌های میدانی و شنیده‌های موثق، پس از آخرین مرحله عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، این سامانه بدون اعلام رسمی متوقف شده و هیچ نهاد مشخصی مسئولیت ادامه فعالیت آن را بر عهده نگرفته است. این در حالی است که واردکنندگان، طبق الزامات قانونی، تنها مجاز به فروش خودروهای بنزینی خود از طریق همین سامانه هستند و اجازه عرضه مستقیم یا فروش شرکتی ندارند.

در نتیجه، شرکت‌هایی که با صرف هزینه‌های سنگین از جمله تخصیص ارز، ثبت سفارش، پرداخت تعرفه، مالیات، انبارداری، لجستیک، تأییدیه‌های استاندارد و محیط زیست، موفق به ترخیص خودروهای خود شده‌اند، اکنون برای عرضه آن‌ها با مانع جدی مواجه‌اند.

این بلاتکلیفی، نه‌تنها موجب خواب سرمایه و تأخیر در ایفای تعهدات تحویل شده، بلکه امکان ثبت سفارش جدید را نیز از واردکنندگان سلب کرده است؛ چراکه بازگشت سرمایه از محل فروش خودروهای موجود، پیش‌نیاز ادامه فعالیت آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: فروش هونگچی H5 مدل ۲۰۲۵ آغاز شد؛ قیمت قطعی، تحویل فوری، اقساط متنوع

بحران ساختاری در مدیریت واردات خودرو

این وضعیت، بار دیگر ضعف ساختاری در سیاست‌گذاری و اجرای واردات خودرو را آشکار کرده است. در حالی که با تأیید تعرفه‌های پلکانی توسط رئیس مجلس، بخشی از نگرانی‌های واردکنندگان برطرف شده بود، حالا نبود متولی برای سامانه فروش، به مانعی بزرگ‌تر تبدیل شده است.

به‌نظر می‌رسد تمرکز نهادهای مسئول از سامانه فروش منحرف شده و انرژی آن‌ها صرف حوزه‌های دیگر شده است؛ در حالی که فعالان بخش خصوصی، با سرمایه‌گذاری سنگین و تعهدات مالی، در انتظار روشن شدن چراغ این سامانه مانده‌اند.

لینک‌های بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *