خودرو

ZF فرمان پشتیبان کامیون‌های خودران را معرفی کرد؛ ایمنی بدون وقفه

ZF سیستم فرمان پشتیبان را برای کامیون‌های خودران کودیاک توسعه داد؛ ایمنی بدون وقفه در نسل جدید.

خلاصه خبر
  • شرکت آلمانی ZF از سیستم فرمان پشتیبان برای کامیون‌های خودران رونمایی کرد. این فناوری که برای شرکت آمریکایی کودیاک AI طراحی شده، شامل دو مجموعه مستقل فرمان است که در صورت اختلال واحد اصلی، سامانه دوم بلافاصله وارد عمل می‌شود. کودیاک در نسل ششم کامیون‌های خودران خود از این سیستم بهره خواهد گرفت و سفارش ۱۰۰ دستگاه به ZF داده است. این کامیون‌ها با اجزای الکتریکی و نرم‌افزاری مدیریت می‌شوند و فرمان پشتیبان، ایمنی بدون وقفه را تضمین می‌کند. پروژه مشترک ZF و کودیاک نشان می‌دهد آینده حمل‌ونقل سنگین بیش از هر زمان بر دقت نرم‌افزار و پایداری سامانه‌های حیاتی تمرکز دارد.

شرکت آلمانی ZF به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازان جهان، تازه‌ترین نوآوری خود را برای صنعت حمل‌ونقل سنگین معرفی کرده است: سیستم فرمان پشتیبان یا دوگانه (Redundant Steering System).

این فناوری برای کامیون‌های خودران طراحی شده و قرار است در نسل ششم کامیون‌های شرکت آمریکایی Kodiak AI به‌کار گرفته شود. اهمیت این سیستم در آن است که کوچک‌ترین نقص در فرمان می‌تواند در خودروهای بدون راننده به بحرانی جدی منجر شود؛ بنابراین وجود یک فرمان دوم، تضمین‌کننده ادامه حرکت ایمن خواهد بود.

چرا فرمان دوم حیاتی است؟

در خودروهای معمولی، راننده در صورت بروز مشکل در فرمان می‌تواند کنترل را به‌صورت دستی در دست بگیرد. اما کامیون‌های خودران چنین امکانی ندارند. به همین دلیل ZF سیستمی طراحی کرده که از دو مجموعه مستقل فرمان تشکیل شده است. اگر سامانه اصلی دچار اختلال شود، سامانه دوم بدون هیچ‌گونه تأخیر وارد عمل می‌شود و از خارج شدن خودرو از کنترل جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: استقبال گسترده از پیکاپ کره‌ای؛ پایان طرح فروش پاییزی آبان‌ماه 1404 ایلیا

همکاری ZF و کودیاک؛ یک شراکت استراتژیک

روابط میان ZF و کودیاک سابقه‌دار است. کودیاک پیش‌تر نیز از فناوری‌های ZF در ناوگان خود استفاده کرده بود. در تازه‌ترین همکاری، این شرکت آمریکایی سفارش ۱۰۰ دستگاه فرمان دوگانه را به ZF داده است تا در کامیون‌های نسل جدید خود به‌کار گیرد. تأمین این قطعات از ابتدای سال میلادی جاری آغاز شده و بخشی از پروژه مشترک برای ارتقای ایمنی کامیون‌های خودران محسوب می‌شود.

کودیاک در سال ۲۰۲۴ نسل ششم کامیون خودران خود را معرفی کرد. این کامیون بسیاری از اجزای حیاتی مانند ترمز، فرمان و موتور را به‌صورت الکتریکی و تحت کنترل نرم‌افزار مرکزی مدیریت می‌کند. برجسته‌ترین ویژگی این نسل، استفاده از فرمان پشتیبان ZF است که در صورت از کار افتادن واحد اصلی، بلافاصله فعال می‌شود و هیچ‌گونه وقفه‌ای در عملکرد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چری با پیکاپ هیبریدی، فورد رنجر و کنون آلفا را به چالش می‌کشد

پیامدهای فناوری جدید

ورود چنین سامانه‌هایی نشان می‌دهد آینده حمل‌ونقل سنگین دیگر تنها به قدرت موتور یا ظرفیت بار محدود نیست، بلکه پایداری سامانه‌های حیاتی و دقت نرم‌افزار نقش اصلی را ایفا می‌کنند. کامیون‌های خودران با این فناوری نه‌تنها ایمنی بیشتری خواهند داشت، بلکه کاهش مصرف سوخت، انتشار کمتر آلاینده‌ها و بهره‌وری بالاتر را نیز به همراه خواهند آورد.

سخن پایانی

پروژه مشترک ZF و کودیاک AI نمادی از تغییر پارادایم در صنعت خودروهای سنگین است. فرمان پشتیبان ZF یادآور این حقیقت است که در مسیر رسیدن به خودرانی کامل، اعتماد و ایمنی دو مفهوم جداگانه نیستند، بلکه دو بال یک پروازند. این فناوری می‌تواند نقطه‌عطفی در پذیرش کامیون‌های خودران در بازار جهانی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *