آموزش

آیا لپ تاپ به شارژ اولیه نیاز دارد ؟ اصول اولیه شارژ کردن لپ تاپ

آیا لپ تاپ به شارژ اولیه نیاز دارد ؟ این سوال یکی از سوالات پرتکرار  کاربران میباشد که ما در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم . آیا با اصول شارژ کردن لپ تاپ آشنایی دارید ؟ آیا برای طول عمر باتری لپ تاپ خود کاری کرده اید ؟ برای رسیدن به جواب این سوالات تا انتهای مقاله شارژ اولیه لپ تاپ با رایااستور همراه باشید .

اگر از ساعت‌های هوشمند استفاده می کنید و قصد دارید تا با نحوه شارژ ساعت هوشمند آشنا شوید از این مقاله نیز بازدید نمایید .

امروزه لپ تاپ ها در انواع مختلفی تولید می شوند ؛ لپ تاپ ها به سرعت در حال رشد هستند و جای کامپیوترهای شخصی را گرفته اند . تنوع لپ تاپ‌ها به قدری بالاست که می توانید متناسب با نیاز خود یک لپ تاپ مناسب پیدا کنید و خریداری کنید ؛ از مصرف خانگی گرفته تا لپ تاپ های حرفه‌ای و گیمینگ . یکی از مهمترین مزیت‌های لپ تاپ ، قابل حمل بودن و استفاده از آن در هر مکانی میباشد ؛ دلیل آن هم وجود باتری در بدنه لپتاپ به جهت ذخیره انرژی و استفاده از آن در مواقعی که برق در دسترس نیست میباشد . اما سوال اینجاست که باتری لپ تاپ چقدر دوام می آورد ؟ در ادامه با رایااستور همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم .

باتری لپ تاپ از چه نوعی میباشد ؟

امروزه در تمام دستگاه‌های دیجیتالی از باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استفاده می شود که لپ‌تاپ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند . معمولا باتری‌هایی که در لپ تاپ‌ها استفاده می شوند از نوع باتری های لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض هستند . البته برخی از مدل‌ها دارای باتری های قابل تعویض توسط کاربر هستند اما اکثر مدل‌ها باتری‌هایی غیرقابل تعویض دارند و برای تعویض آنها باید ، لپ تاپ را به یک متخصص تحویل دهید تا باتری را برای شما تعویض کند .

ظرفیت باتری لپ تاپ چقدر است ؟

باتری‌های استفاده شده در لپ تاپ دارای ظرفیت های متفاوتی هستند . باطری های استفاده شده در لپ تاپ ، ظرفیت بیشتری نسبت به گوشی موبایل دارند و به دلیل اندازه بزرگتری که دارند به چند سلول تقسیم می شوند تا بتوانند سریع تر شارژ شوند و عملکرد بهتری داشته باشند . اما آیا این باتری‌های بزرگ می تواند برای مدت طولانی ، شارژ نگه دارند ؟ مثلا 1 روز ؟ مسلما خیر . لپ تاپ‌ها با وجود اینکه باتری بزرگی دارند اما نباید فراموش کنیم که سخت افزار پیشرفته تری نیز دارند ؛ معمولا لپ تاپ‌ها می توانند بین 5 تا 10 ساعت دوام بیاورند . در زمان خرید لپ تاپ حتما به میزان ظرفیت باتری آن دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید .

آیا باتری لپ تاپ به شارژ اولیه نیاز دارد ؟

وقت آن رسیده است که به این سوال جواب دهیم . از گذشته تا به امروز مردم بر این باورند که در زمان خرید یک لپ تاپ ، گوشی و یا هر دستگاه دیجیتالی باید آن را به مدت 8 ساعت به شارژ بزنیم تا شارژ اولیه دستگاه ، تکمیل شود ؛ آیا این فرضیه درست است ؟ آیا لپ‌تاپ نیاز به شارژ اولیه دارد ؟

مسلما خیر ؛ این فرضیه درست نیست . اما دلیل وجود این فرضیه چیست ؟ نسل قبلی باتری ها ، باتری‌های نیکل کدمیومی بودند ، برای اینکه بتوانید از کل ظرفیت باتری استفاده کنید ، میبایستی که باتری را بصورت کامل خالی می کردید و سپس آن را به مدت 8 تا 10 ساعت در شارژ باقی می گذاشتید تا باتری نیکل کدمیومی تعیین محدوده شود و 100% ظرفیت باتری در اختیار شما قرار می گرفت ؛ اما همانطور که گفتیم دیگر خبری از باتری های نیکل کدمیومی نیست و امروزه از باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استفاده می شود که نیازی به تعیین محدوده ندارند . بنابراین دیگر نیازی نیست که باتری را برای شارژ اولیه ، 8 تا 10 ساعت در شارژ باقی بگذارید و شما می توانید از همان لحظه خرید لپ تاپ ، از آن استفاده کنید و زمانی که شارژ باتری در حال اتمام بود ، آن را به شارژ متصل کنید و زمانیکه تکمیل شد ، آن را از شارژ جدا کنید . به همین سادگی .

چه کنیم عمر باتری لپ تاپ افزایش یابد ؟

خوب ، تا به اینجای مقاله شارژ اولیه لپ تاپ ، شما را با انواع باتری و ظرفیت باطری آشنا کرده ایم و همچنین به شما گفتیم که چرا باتری لپ تاپ نیازی به شارژ اولیه ندارد ؛ در ادامه قصد داریم به شما چند نکته معرفی کنیم که اگر آنها را رعایت کنید ، عمر باتری شما چند برابر می شود . برای اینکار به موارد زیر دقت کنید تا عمر باطری شما تضمین شود :

  • نگذارید شارژ لپ تاپ ، کمتر از 20% شود و زمانیکه به 20% رسید ، لپ تاپ را به شارژ متصل کنید .
  • لپ تاپ را بیشتر از 80% شارژ نکنید .
  • در زمان شارژ با لپ تاپ کار نکنید .
  • در زمان شارژ با لپ تاپ بازی نکنید ، چراکه پردازنده فعالیت زیادی دارد و گرمای زیادی تولید می کند و همین گرما ، بلای جان باتری است .
  • از کول‌پد برای خنک کردن لپ تاپ استفاده کنید .
  • بهترین حالت برای سلامت باتری ، این است که در زمان شارژ ، لپ تاپ را خاموش کنید و دستگاه را روی یک سطح صاف قرار دهید و از قرار دادن آن روی مکان های نرم و پارچه ای خودداری کنید .

با رعایت کردن این چند مورد ، می توانید عمر باتری لپ تاپ خود را چندین برابر کنید . امیدواریم از مقاله آیا لپ تاپ به شارژ اولیه نیاز دارد ؟ راضی بوده باشید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید .

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

  1. سلام و درود خدمت شما دوستان گرامی
    بنده یه لپ تاپ lenovo ssd رو به تازگی خریداری کردم .
    توی روز حدودا 3 تا 4 ساعت باهاش کار میکنم ( استفاده های معمول ) شارژش دو روز دوم میاره یعنی به عبارتی تقریبا 8 ، 9 ساعت دووم میاره !!
    میخواستم بدونم طبیعیه ؟؟؟

  2. سلام دوستان وقت همگی بخیر
    اینجانب به تازگی یعنی چند ماهی میشه به سال نمیرسه ، که یه لپ تاپ هواوی خریدم .
    من کلا با لپ تاپم زیاد کار نمیکنم ولی وقتی قصد کار کردنم میکنم متوجه میشم که روشن نمیشه به این دلیل که شارژش تموم شده و باید بزنم به شارژ که این موضوع خیلی کلافم کرده .
    حالا از شما دوستان درخواست دارم که اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید بنده رو راهنمای کنید که مشکلم رفع بشه ؟
    سوالمم اینه که ایا طبیعیه که وقتی لپ تاپ شارژ داره وقتی خاموشش میکنم ولی در حالت خاموش خاموش شارژش کامل تخلیه میشه به صورتی که اصلا روشن نمیشه ؟؟؟؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏

    1. به احتمال زیاد مشکل از باتریتونه و مشکل داره باتری و باید تعویض بشه ولی بازم حتما ببرید پیش یه تعمیر کار .

  3. رفقا بنده یه باتری جدید برای لپ تاپم گرفتم خواستم بدونم و مطمئن بشم که نیاز به شارژ اولیه نداره ؟؟؟؟

  4. سلام یه سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید
    من دوست دارم با لپ تاپ که کار میکنم نور صفحه زیاد باشه در غیر این صورت چشمم اذیت میشه .
    نور لپ تاپم در اخرین حالتش بد نیست ولی وقتی به شارژ میزنم ، زمانی که به شارژ وصله نورش عالی میشه .
    ولی وقتی شارژر از لپ تاپ جدا میکنم نور صفحه بازم کم میشه ؟
    راهکاری راه حلی چیزی نیست که نور صفحه در همون حالتی که به شارژ وصله بمونه
    با تشکر

  5. رفقا من لپتاپم تازه گرفتم چند روزی میشه نوِ نوِ ولی نمیدونم چرا در حالتی که لپ تاپ خاموشه خاموشه یک رصد تقریبا هر ساعت ازش کم میشه !!!
    خواستم بدونم طبیعیه یا نه ؟
    اگر نیست راه حل برای رفع مشکل بدید لطفا ؟؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      اگه نمایشگر نورش زیاد نیست، پنجره‌های زیادی همزمان باز نمی‌کنید، برنامه‌های سنگین رو برای مدت طولانی باز نمی کنید و ازشون خروجی نمی‌گیرید، بازی نمی‌کنید و… غیر طبیعیه.
      البته اینم بگم بعضی از مدل‌ها باتری‌های ضعیفی دارن و بیشتر از 3 ساعت شارژ دهی ندارن.
      اگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *